VLT: Matisse

Combineert én analyseert spectrum van de VLT-telescopen in Chili.

VLT: Matisse

Matisse: efficiënte beeldreconstructie

Matisse (Multi-AperTure mid-Infrared SpectroScopic Experiment) is een mid-infrarood spectro-interferometer die de bundels van maximaal vier 8,2 meter Unit telescopen (UT’s) en 1,8 meter Auxiliary telescopen (AT’s) van de Very Large Telescope Interferometer (VLTI) gaat combineren. Een spectrometer meet spectra en een interferometer koppelt telescopen; dit instrument doet beide. Matisse wordt gezien als de opvolger van MIDI en Amber. Het instrument gaat beeldreconstructies bieden voor het gehele mid-infarood gebied dat toegankelijk is vanaf de aarde. Het instrument is geoptimaliseerd voor de L-band van 3,2 tot 3,9 micrometer en de N band 8,0 tot 13,0 micrometer. Matisse zal ook werken in M-band van 4,5 tot 5,0 micrometer. De L-, M- en N-banden kunnen gelijktijdig worden waargenomen. NOVA maakt deel uit van het internationale consortium dat Matisse ontwikkelt.

Doel

Het doel van Matisse is beeldreconstructie. Met Matisse kunnen unieke mid-infrarood studies worden gedaan van o.a. planeten rond andere sterren, materie rond zwarte gaten en spectroscopie en imaging van moleculaire schijven rond jonge sterren. Het instrument zal het astrofysische potentieel van de VLTI uitbreiden omdat de voormalige onduidelijkheden in de beeldinterpretatie van metingen opgelost zijn. Met de vier vaste UT’s van de VLT kan onderzoek gedaan worden naar actieve galactische kernen en protoplanetaire schijven. Met de verplaatsbare AT’s van de VLT kan onderzoek gedaan worden naar de vorming en evolutie van planetaire systemen, en de geboorte van zware sterren. Daarnaast kan Matisse de contrastrijke omgeving van warme en geëvolueerde sterren observeren. Naar verwachting zal Matisse in 2015 gereed zijn.

Matisse op de ESO-website (Eng)