Sterrenkunde studeren

De sterrenkunde houdt zich bezig met grote vragen over het heelal en onze plek daarin. Hoe ontstaan sterrenstelsels en hoe evolueren die zich? Hoe vormen sterren en planeten? Wat zijn zwarte gaten en neutronensterren precies? Om deze vragen te beantwoorden gebruiken sterrenkundigen telescopen, zowel op aarde als in de ruimte. De Nederlandse sterrenkundigen gebruiken vaak de grootste telescopen ter wereld, bijvoorbeeld de Very Large Telescope op de berg Paranal in Chili, de LOFAR radiotelescoop in Drenthe of de Hubble Space Telescope (HST).

Sterrenkunde wordt aan vier universiteiten in Nederland gegeven: de Radboud Universiteit Nijmegen, de Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen. Het grootste deel van de afgestudeerde astronomen gaat na een masterstudie verder als onderzoeker aan een universiteit. Anderen accepteren een baan in het bedrijfsleven in branches zoals IT of ICT, industrie, consultancy of het bank- en verzekeringswezen. Het is ook mogelijk om het onderwijs in te gaan of werkzaam te zijn op het gebied van wetenschapscommunicatie.

Toelatingseisen

De toelatingseisen voor de bachelors Sterrenkunde en Natuur- en Sterrenkunde aan de vier universiteiten zijn bijna hetzelfde. Sinds 2010 geldt dat een VWO-profiel met de vakken wiskunde B en Natuurkunde direct toegang geeft. De Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen doen ook aan Matching. Door middel van een matchingactiviteit wordt bepaald of de studie daadwerkelijk de juiste keuze is, en of begeleiding gewenst is.

VWO-profielen van voor 2010: een VWO-profiel met de vakken wiskunde B1 en B2 en Natuurkunde 1 en 2 geeft directe toegang.

Aanvullende informatie is te vinden op de scholierenpagina's: