MeerLICHT

In Nederland ontwikkelde optische telescoop gekoppeld aan Zuid-Afrikaanse radiotelescopen.

Een hijskraan takelt MEERlicht uit de Nijmeegse koepel voor het transport naar Zuid-Afrika. (c) RU

MeerLICHT is een in Nederland gebouwde optische telescoop die sinds 2017 gekoppeld is aan de Zuid-Afrikaanse radiotelescopen van MeerKAT. Dankzij deze koppeling kunnen astronomen tegelijkertijd in het optische én in het radiogebied de hemel afspeuren naar bijvoorbeeld pulsars, snelle radioflitsen, supernova's en het actieve centrum van onze Melkweg.

MeerLICHT is een volledig automatische telescoop met een spiegel van zestig centimeter en een 110 megapixelcamera. Hij heeft precies hetzelfde gezichtsveld als de radiotelescopen van MeerKAT en kan in één keer een stuk hemel ter grootte van dertien volle manen in kaart brengen. MEERlicht is de eerste optische telescoop in de geschiedenis die permanent meekijkt met een radiotelescoop.

De eerste plannen voor MeerLICHT ontstonden in 2011 aan de Radboud Universiteit Nijmegen en aan de Universiteit van Kaapstad in Zuid-Afrika. De gekoelde camera is ontwikkeld aan de KU Leuven. De telescoop werd ontworpen en grotendeels gebouwd bij ASTRON in Dwingeloo door de Optisch/Infraroodgroep van de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie. De basisstructuur van de telescoop is gemaakt van koolstofvezel door het Haagse bedrijf Airborne. Andere partners in het project zijn de universiteiten van Oxford en Manchester, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek en de South African Astronomical Observatory.

MeerLICHT dient overigens als voorbeeld voor BlackGEM. Dat zijn drie automatische telescopen die vanuit Chili op zoek gaan naar licht van bronnen die zwaartekrachtstraling uitzenden.

Meer MeerLICHT via de Engelstalige projectsite