JWST: MIRI

Mede door Nederlanders ontworpen instrument voor de JWST.

MIRI wordt onderworpen aan een test. (c) Chris Gunn

MIRI (Mid-Infrared Instrument) is een instrument voor de James Webb-ruimtetelescoop (JWST) speciaal voor straling in het mid-infrarood (golflengtes van enkele micrometers). Het instrument bestaat uit twee hoofdmodules: een imager en een spectrometer. Het is een zogeheten 'integral field' spectrometer, die meerdere spectra tegelijk kan nemen. Het instrument is ongeveer 1000 keer beter dan de huidge aardse telescopen en zo'n 100 maal beter dan de huidige ruimtetelescopen. Dat komt mede doordat MIRI vacuüm wordt gehouden, een eigen koelsysteem heeft en ver van de aarde staat.

Tekst gaat verder na de video over de Nederlandse inbreng.

Stervorming, planeten, zwarte gaten
MIRI kan dwars door stofwolken heen kijken, waardoor kleine, zwakke objecten in groot detail kunnen worden bestudeerd.  Astronomen gaan met het instrument onder andere de geschiedenis van stervorming onderzoeken, kijken naar hoe zwarte gaten groeien en bestuderen hoe planeten (ook aardachtige) ontstaan.

MIRI is ontwikkeld door de NASA en de ESA samen met een aantal Europese partners. De MIRI-spectrometer kwam tot stand dankzij inspanningen van de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA), het Astronomy Technology Centre in Edinburgh en het Max Planck Instituut in Heidelberg. De Nederlandse bijdrage beloopt zo’n 10 miljoen euro. Het ontwerp en de bouw werden uitgevoerd door de NOVA Optische-Infraroodgroep bij ASTRON in Dwingeloo in samenwerking met enkele andere Nederlandse instituten en universiteiten.

3D-animatie van MIRI.