JWST

Toekomstige Amerikaans-Europees-Canadese ruimtetelescoop. Opvolger van Hubble.

James Webb Space Telescope

De James Webb ruimtetelescoop moet de Hubble Ruimtetelescoop opvolgen. De lancering wordt al jaren uitgesteld. De meest recente prognose is dat de lancering in 2021 zal plaatsvinden. De telescoop is vernoemd naar de oud-voorzitter van de NASA, James Webb die verbonden was aan het Apollo-maanproject.

Het grote verschil tussen de Hubble en de James Webb is dat Hubble vooral kijkt naar zichtbaar licht en ultraviolet licht terwijl James Webb zich richt op infraroodlicht. De James Webb kan waarnemen op golflengtes van 0,6 tot 28 micrometer. Op die frequenties kan hij licht opvangen van vroege sterren en sterrenstelsels die kort na de oerknal zijn ontstaan. Daarmee kunnen astronomen bepalen hoe de oudste sterrenstelsels zijn geëvolueerd. Ook kunnen ze met James Webb mogelijk leven op andere planeten ontdekken.

James Webb heeft een spiegel met diameter van 6,5 meter, vier wetenschappelijke instrumenten en een optisch telescoop element (OTE). Het zonnepaneel dat voor energie moet zorgen, is ongeveer zo groot als een tennisveld. James Webb gaat zijn rondjes draaien rond het tweede Lagrangepunt op zo’n 1,5 miljoen kilometer afstand van de aarde.

Nederlandse inbreng

Nederland heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de mid-infraroodspectrometer MIRI. Nederland is ook betrokken bij de Near-Infrared Spectograph (NIRSpec). NIRSpec stelt wetenschappers in staat het antwoord te zoeken op tal van nog openstaande astrofysische vragen. Denk daarbij aan vragen variërend van hoe verre sterrenstelsels zich vormen en hoe zij evolueren tot wat de eigenschappen van de atmosfeer van verschillende planeten rondom andere sterren zijn.

Bronnen: JWST-website (Engels)