JWST: MIRI

Mede door Nederlanders ontworpen instrument voor de toekomstige James Webb Space Telescope.

MIRI SMO

MIRI: kijker voor het mid-infrarood gebied

MIRI (Mid-Infrared Instrument) is een instrument voor de James Webb Space Telescope (JWST) dat de mogelijkheden die de JWST biedt, optimaliseert voor het golflengtegebied dat het mid-infrarood (golflengtes van enkele micrometers) heet. MIRI is ontwikkeld door de NASA in samenwerking met een aantal Europese partners onder leiding van de European Space Agency (ESA). Het golflengtegebied waarbinnen MIRI actief is, loopt van 5 tot ongeveer 28 micrometer (1 micrometer = 1/1000 millimeter). Het instrument bestaat uit twee hoofdmodules, een zogenaamde imager en een spectrograaf. MIRI kan dwars door stofwolken heenkijken, waardoor kleine, zwakke objecten in groot detail kunnen worden bestudeerd. Waarnemen op deze golflengte vergt een aantal technologische hoogstandjes, omdat het in de ruimte plaatsvindt onder vacuum bij -266,5 graden Celsius, dicht bij het absolute nulpunt. Daarvoor heeft MIRI een apart koelingsysteem nodig. MIRI is ontworpen en gebouwd onder leiding van het Verenigd Koninkrijk in samenwerking met een aantal Europese partners, waaronder de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA).

Wetenschappelijke thema’s

MIRI zal naar verwachting belangrijke bijdragen leveren aan alle vier de primaire wetenschappelijke thema's voor JWST:

* Ontdekking van de 'eerste licht'.

* Geschiedenis van stervorming, de groei van zwarte gaten, de productie van zware elementen.

* Hoe sterren en planeten zich vormen.

* De evolutie van planetaire systemen en omstandigheden waaronder leven kan bestaan.

Koelingssysteem

Aardse waarnemingen in het infrarood-gebied worden vertroebeld door de invloed van de atmosfeer: het absorbeert straling en voegt ruis toe aan het signaal uit de ruimte, waardoor het echte signaal als het ware gereconstrueerd moet worden. MIRI heeft deze beperkingen niet omdat het zijn werk in de ruimte zal gaan doen. Daarnaast is MIRI als instrument an sich een vooruitgang dankzij een ingebouwd koelingssysteem en grotere spiegels - de spiegel van MIRI is maar liefst 6 meter. Deze grote spiegel zorgt voor een veel grotere resolutie en de gevoeligheid voor zwakkere objecten groter is dan ooit. De lage operationele temperatuur door het koelingssysteem verkleint de verstoringsinvloeden van de telescoop zelf. Deze eigenschappen zorgen er voor dat MIRI qua gevoeligheid zo'n 1000 maal beter is dan de bestaande telescopen die zich op aarde bevinden en zo'n 100 maal beter dan huidige ruimtetelescopen.

JWST

De JWST wordt naar verwachting in 2018 gelanceerd en zal tot in de verste uithoeken van de ruimte kunnen kijken. JWST is groter dan zijn voorganger Hubble, zal verder van de aarde staan (op 1,5 miljoen kilometer) en heeft een enorme spiegel waardoor de telescoop een groter bereik heeft. De sterrenkijker is vernoemd naar voormalig NASA-leider James Webb.

MIRI op de Astron-website (Eng)