ING: WEAVE

Ingenieuze spectrometer met 'geweven' glasvezels kan honderden sterren tegelijk in de gaten houden.

Close-up van het hart van WEAVE. 700 van de 950 glasvezels zijn minutieus gepositioneerd door twee robots die zich buiten beeld bevinden. De gele ring is ongeveer 60 centimeter in diameter. (c) Gavin Dalton/Oxford University/STFC

WEAVE staat voor WHT Enhanced Area Velocity Explorer. Het is een deels in Nederland gemaakt instrument voor de Nederlands-Britse William Herschel Telescope (WHT) op La Palma. Die telescoop maakt weer deel uit van de Isaac Newton Group of Telescopes (ING).

De kern van WEAVE bestaat uit kunstig geweven glasvezels. De losse glasvezels zijn zo met elkaar verweven dat ze elkaar zo min mogelijk in de weg zitten en elkaar niet storen. Het instrument kan bijna duizend sterren tegelijk in de gaten houden. Het rafelt met hoge precisie sterlicht uiteen in duizenden afzonderlijke kleuren.

Met WEAVE kunnen astronomen de vorming van sterren bestuderen en onderzoeken hoe sterrenstelsels en het heelal veranderen. In de zomer van 2021 was WEAVE bijna klaar voor de start.

Bron: NOVA, ING/WHTING/WEAVE