Kan ik een ster naar iemand laten noemen?

sterren sterrenstelsels

Kort antwoord:
Ja, maar het is zonde van je geld.

Langer antwoord:
Verschillende organisaties, waaronder de International Star Registry, bieden de mogelijkheid om - tegen betaling - een ster te laten vernoemen naar een familielid of geliefde. Een romantisch idee, maar eigenlijk is het zonde van je geld: het gaat altijd om extreem zwakke sterretjes, die alleen met grote telescopen zichtbaar zijn, en bovendien worden de namen niet officieel erkend door de Internationale Astronomische Unie.

Er zijn wel enkele sterren naar personen vernoemd, zoals de Ster van Barnard, de Ster van Kapteyn en de Ster van Luyten. In die gevallen gaat het echter om (zwakke) sterren met bijzondere eigenschappen, die genoemd zijn naar de astronoom die er baanbrekend onderzoek aan heeft verricht. Ook historische supernova's zijn soms naar astronomen genoemd, zoals Tycho's supernova (1572) en Keplers supernova (1604).

Twee sterren in het sterrenbeeld Dolfijn dragen officieel de namen Sualocin en Rotanev. Ze werden zo genoemd door Nicolo Cacciatore, assistent op de sterrenwacht van Palermo. Hij verlatiniseerde zijn naam (Nicolaus Venator) en draaide vervolgens de lettervolgorde om.