Terug naar Vragen over ruimtevaart

Is het mogelijk om sneller te reizen dan het licht?

ruimtevaart

Kort antwoord:
Nee.

Langer antwoord:
De lichtsnelheid (299.792 kilometer per seconde) is de hoogst mogelijke snelheid in de natuur. Dat gegeven is een belangrijke pijler van Einsteins algemene relativiteitstheorie. Die theorie staat als een huis, en vrijwel niemand twijfelt er dan ook aan dat de lichtsnelheid echt de maximumsnelheid in het heelal is. Sneller reizen dan een lichtstraal is dus niet mogelijk.

Aan de andere kant is in het verleden wel meer voor onmogelijk gehouden. Wetenschap is nooit af, en het is niet uitgesloten dat er in de toekomst toch nog wat gesleuteld moet worden aan theorieën zoals die van Einstein. Er bestaan bijvoorbeeld al ideeën over elementaire deeltjes die altijd sneller dan het licht reizen (de zogeheten tachyonen), en die nooit langzamer dan de lichtsnelheid kunnen bewegen. En wie weet wordt er toch ooit een manier gevonden om de kosmische snelheidslimiet te omzeilen.

Overigens zal dat in de praktijk weinig uitmaken: om een ruitmeschip te versnellen is energie nodig, en om de lichtsnelheid te bereiken is zelfs een oneindige hoeveelheid energie nodig - ook dat volgt uit de relativiteitstheorie. Voorlopig zullen we ons dus moeten behelpen met slakkengangetjes van hooguit enkele tientallen kilometers per seconde in plaats van 300.000 kilometer per seconde.

Kosmisch gezien is de lichtsnelheid trouwens ook een soort slakkengangetje: een lichtstraal doet er nog steeds honderdduizend jaar over om van de ene naar de andere kant van het Melkwegstelsel te reizen. Een reis naar een van de dichtstbijzijnde andere sterrenstelsels neemt al snel enkele miljoenen jaren in beslag.

Terug naar Vragen over ruimtevaart