Ik heb een vreemde steen gevonden. Is het een meteoriet?

ashes

Kort antwoord:
Helaas, waarschijnlijk niet.

Langer antwoord:
Meteorieten zijn ruimtestenen die op aarde terecht zijn gekomen. De oospronkelijke steen (de meteoroïde), die met een snelheid van meer dan 10 kilometer per seconde de dampkring binnendrong, moet minstens tien centimeter groot zijn geweest, anders komt er geen restant op de grond terecht - door de wrijving met de luchtmoleculen wordt de steen namelijk sterk verhit, en begint hij te verdampen.

Gemiddeld komt er misschien eens per dag ergens op aarde een meteoriet neer, en in de meeste gevallen gaat het om kleine exemplaren. Omdat Nederland en België maar kleine landjes zijn, is de kans dat zoiets bij ons gebeurt erg klein. Tot nu toe zijn slechts vier Nederlandse en vier Belgische meteorieten officieel bevestigd.

Om zeker te weten dat een bijzondere steen een meteoriet is, moet hij in een geologisch laboratorium worden onderzocht. Door de gedeeltelijke verdamping vertonen veel meteorieten een donkere 'smeltkorst'. Ook zijn onder de microscoop soms bijzondere langgerekte structuren in de meteoriet te zien.

Wil je zeker weten dat je een meteoriet in bezit hebt, dan kun je er het best een kopen in een geologisch museum of bij een publiekssterrenwacht of planetarium. De bijzondere stenen die vaak door mensen worden gevonden zijn niet meer dan dat: bijzondere stenen. Het is (althans in Nederland en België) nog nooit voorgekomen dat een steen die gewoon door iemand is gevonden bij nader onderzoek een meteoriet bleek te zijn.