Hoe komen de hemellichamen aan hun namen?

ashes

Kort antwoord:
Die namen worden volgens allerlei tradities en regels toegekend door speciale commissie van de Internationale Astronomische Unie.

Sterren en sterrenbeelden dragen namen die in veel gevallen al uit de oudheid stammen. Veel sterrenbeelden zijn genoemd naar figuren uit de Griekse mythologie. Sternamen komen vaak uit het Arabisch, en hebben betrekking op de positie van de ster in het betreffende sterrenbeeld ('Deneb' betekent bijvoorbeeld 'staart'). Overigens zijn de namen (en grenzen) van de 88 sterrenbeelden wél officieel vastgelegd door de Internationale Astronomische Unie (IAU), maar de vele afzonderlijke namen van sterren niet.

De planeten zijn genoemd naar Romeinse goden. Hun manen veelal naar andere figuren uit de Griekse of Romeinse mythologie, hoewel enkele grotere manen van de reuzenplaneet Uranus genoemd zijn naar hoofdpersonen uit toneelspelen van William Shakespeare en gedichten van Alexander Pope.

Planetoïden droegen oorspronkelijk ook mythologische namen, maar er zijn er inmiddels zo veel bekend dat vrijwel elke naam die door de ontdekker wordt voorgesteld (binnen bepaalde regels) geaccepteerd wordt. Kometen worden standaard naar hun ontdekker(s) genoemd.

De namen van nevels (zoals de Paardekopnevel of de Rozetnevel) en sterrenstelsels (zoals het Sombrerostelsel of het Wagenwielstelsel) zijn nergens officieel vastgelegd; ook voor sterrenhopen en clusters maken astronomen soms gebruik van niet-officiële namen (bijvoorbeeld de Wild Duck-sterrenhoop en de Bullet-cluster).

Voor kraters en andere oppervlaktestructuren op het oppervlak van planeten en manen worden vaak bepaalde naamgevingsschema's gehanteerd. Zo worden kraters op Mercurius genoemd naar kunstenaars, en dragen de kraters op Venus allemaal vrouwelijke namen.