Terug naar Vragen over de oerknal

Die supernova-explosie van vorig jaar vond toch eigenlijk heel lang geleden plaats?

oerknal

Kort antwoord:
Ja, maar dat rekent zo onhandig.

Langer antwoord:
Licht heeft tijd nodig om de aarde te bereiken. Kijk je naar verre sterren en sterrenstelsels, dan kijk je dus in feite terug in de tijd. Als er vandaag een supernova-explosie zou plaatsvinden in een sterrenstelsels op tien miljoen lichtjaar afstand van de aarde, komt het licht van die explosie pas over tien miljoen jaar op aarde aan. En als wij vandaag een ster zien exploderen in dat verre sterrenstelsel, dan vond die explosie dus tien miljoen jaar geleden plaats.

Het onhandige is dat we wél exact weten op welke datum wij een supernova zien opvlammen, maar níet tot op een lichtdag nauwkeurig de afstand tot die supernova kennen. En om het verloop van sterrenkundige verschijnselen goed te beschrijven, is het wel handig om er data aan vast te plakken. Daarom werken sterrenkundigen bij voorkeur in 'Earth Receive Time': het tijdstip waarop we gebeurtenissen waarnemen, en niet het tijdstip waarop ze daadwerkelijk plaatsvonden.

Dus als astronomen het over de supernova van 23 februari 1987 hebben, bedoelen ze de supernova waarvan het licht ons op 23 februari 1987 bereikte. Die specifieke supernova-uitbarsting (SN 1987A) vond plaats in de Grote Magelhaense Wolk, een klein sterrenstelsel op zo'n 160.000 lichtjaar afstand van de aarde. Dus in feite explodeerde de ster een slordige 160.000 jaar geleden, nog voordat Homo sapiens zijn opwachting maakte op aarde.

Terug naar Vragen over de oerknal