Bestaan wij uit sterrenstof?

sterren sterrenstelsels

Kort antwoord:
Ja!

Langer antwoord:
Toen het heelal net was ontstaan, bestond het voor ca. driekwart uit waterstofatomen, voor ca. één kwart uit helium, en voor minder dan één procent uit deuterium, lithium en beryllium. Dat zijn allemaal zeer lichte elementen (waterstof en helium zijn de lichtste en eenvoudigste elementen in de natuur).

Ons lichaam bestaat weliswaar voor een belangrijk deel uit water (waarvan waterstof een belangrijke ingrediënt is), maar er komen ook tal van andere elementen in voor, zoals koolstof (o.a. in onze spieren), calcium (in ons skelet), ijzer (in ons bloed) en fosfor (in ons DNA).

Die elementen bestonden nog niet in de jeugd van het heelal, maar ze zijn ook niet spontaan gecreëerd op het moment van onze geboorte. In plaats daarvan zijn het de producten van kernfusiereacties in het inwendige van andere sterren. Via sterrenwinden en supernova-explosies zijn die nieuw gevormde elementen weer in de kosmische kringloop terechtgekomen. Uiteindelijk gingen ze deel uitmaken van ons zonnestelsel-in-wording, van de aarde, en van ons lichaam.

Wij bestaan dus in de meest letterlijke zin uit sterrenstof, en we kunnen ons bestaan niet los zien van de voorafgaande miljarden jaren durende kosmische evolutie. Wij maken integraal deel uit van een evoluerend heelal.