Vici's voor Elena Maria Rossi en Aline De Almeida Vidotto

De Leidse sterrenkundigen Elena Maria Rossi en Aline De Almeida Vidotto ontvangen een Vici. Dat heeft onderzoeksfinancier NWO bekendgemaakt. De astronomen krijgen elk maximaal 1,5 miljoen euro om in vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uit te bouwen. Rossi hoopt aanwijzingen te vinden over de oorsprong van superzware zwarte gaten. De Almeida Vidotto wil simuleren hoe de atmosferen van exoplaneten lijden onder sterrenwinden.

Elena Maria Rossi (links) en Aline De Almeida Vidotto (rechts). (c) Universiteit Leiden

Elena Maria Rossi: mysterieuze superzware zwarte gaten
Het is een mysterie hoe superzware zwarte gaten zijn ontstaan. We weten dat ze klein zijn geboren in de kindertijd van het universum. En we weten dat ze nu ten minste een miljoen keer zo zwaar zijn als de zon. Maar wat er in de tussentijd is gebeurd, is nog onduidelijk. Het project van Elena Maria Rossi onderzoekt babyreuzen, lichte zwarte gaten die waarschijnlijk uitgroeien tot superzware varianten. Rossi gebruikt hiervoor het licht dat komt van sterren die roofzuchtig uit elkaar worden getrokken en verslonden worden door de babyreuzen. Daarbij combineert ze de modernste simulaties met de beschikbare data.

Aline De Almeida Vidotto: sterrenwinden en hun invloed op exoplaneetatmosferen
Exoplaneten bevinden zich niet in een lege ruimte. Ze zijn ingebed in de sterrenwind, een continue stroom van sterstraling en sterdeeltjes. Het project van Aline De Almeida Vidotto onderzoekt hoe sterstraling en sterrenwinden een rol spelen bij het wegvloeien van de atmosferen van exoplaneten. De Almeida Vidotto gebruikt driedimensionale numerieke simulaties die de verschillende chemische elementen van de atmosfeer afzonderlijk modelleren. Deze chemische elementen hebben hun eigen unieke 'vingerafdrukken' die met telescopen kunnen worden waargenomen. Door simulaties te vergelijken met waarnemingen hoopt De Almeida Vidotto te zien wat er gebeurt in de wegstromende atmosferen van exoplaneten die niet al te ver van ons af staan.

NWO-Talentprogramma
De Vici-financiering maakt samen met de Veni- en Vidi-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Vici is gericht op senior-onderzoekers die hebben aangetoond met succes een eigen vernieuwende onderzoekslijn tot ontwikkeling te kunnen brengen. Ze hebben daarbij jonge onderzoekers begeleid. Onderzoekers die een Vici-subsidie krijgen toegekend, bouwen hun onderzoeksgroep verder uit, vaak vooruitlopend op een structurele hoogleraarspositie, als ze die nog niet zouden hebben. In deze financieringsronde vroegen 337 onderzoekers die een beurs aanvroegen. Er werden 35 beurzen toegekend.

Bron: NWO