Vici-beurs voor Mariska Kriek

Mariska Kriek (Universiteit Leiden) ontvangt een Vici-beurs om onderzoek te doen met de James Webbruimtetelescoop naar de ontstaansgeschiedenis van sterrenstelsels. Dat heeft wetenschapsfinancier NWO bekendgemaakt. Kriek krijgt maximaal 1,5 miljoen euro om in vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en haar eigen onderzoeksgroep verder uit te bouwen.

Screenshot van Mariska Kriek in de zomer van 2022 bij Een Vandaag.

Mariska Kriek (1979) studeerde sterrenkunde aan de Universiteit Leiden. Van 2003 tot 2007 deed ze daar promotieonderzoek naar de evolutie van sterrenstelsels in het jonge heelal. Na haar promotie vertrok ze naar de Verenigde Staten. In de zomer van 2021 kwam Kriek terug naar Leiden en werd ze hoogleraar aan de Sterrewacht Leiden (Universiteit Leiden).

Tekst gaat verder na interview van EenVandaag met Mariska Kriek over de eerste beelden van de James Webbruimtetelescoop.

NWO-Talentprogramma
De Vici-financiering maakt samen met de Veni- en Vidi-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Vici is gericht op senior-onderzoekers die hebben aangetoond met succes een eigen vernieuwende onderzoekslijn tot ontwikkeling te kunnen brengen. Ze hebben daarbij jonge onderzoekers begeleid. Onderzoekers die een Vici-subsidie krijgen toegekend, bouwen hun onderzoeksgroep verder uit, vaak vooruitlopend op een structurele hoogleraarspositie, als ze die nog niet zouden hebben. Mariska Kriek was een van de 266 onderzoekers die een beurs aanvroegen. Er werden 34 beurzen toegekend.

Bron: NWO en interview Universiteit Leiden