Spinozalaureaten zetten premie in voor educatie

Spinozalaureaten zetten premie in voor educatie
Heino Falcke, Patti Valkenburg en Erik Verlinde, de NWO-Spinozalaureaten van 2011, hebben vanmiddag bekendgemaakt hoe zij de komende jaren hun premie van 2,5 miljoen euro zullen besteden. Jongeren enthousiast maken voor de wetenschap staat hoog op de agenda's van de onderzoekers. De NWO-Spinozapremie is de hoogste Nederlandse onderscheiding in de wetenschap.

Heino Falcke, hoogleraar radioastronomie en astrodeeltjesfysica aan de Radboud Universiteit Nijmegen zal een bescheiden deel van zijn NWO-Spinozapremie gebruiken voor onderwijsprojecten voor kinderen van over de hele wereld. Daarvoor werkt hij samen met UNAWE, een uniek programma dat kinderen in achterstandssituaties in contact brengt met de inspirerende aspecten van de sterrenkunde. Hij wil voor die kinderen voorwerpen ontwikkelen om ze kennis te laten maken met astronomie en wetenschap. Daarnaast gaat hij in samenwerking met het NOVA Informatie Centrum, de Radboud Universiteit en ASTRON onderwijsprojecten voor bovenbouwleerlingen in het voortgezet onderwijs ontwikkelen. Die leerlingen krijgen de kans om 'hands on' aan de slag te gaan met radiotelescopen.


Falcke zal het leeuwendeel van zijn premie besteden aan zijn onderzoek naar zwarte gaten. Falcke droomt ervan als eerste een rand van een zwart gat, de zogeheten waarnemingshorizon, in beeld te brengen. Daarvoor zal hij in samenwerking met UC Berkeley, de CARMA-radiotelescoop in Californië up-to-date brengen. Met die telescoop hoopt hij zijn unieke waarnemingen te kunnen doen. Daarnaast zet hij zijn speurtocht naar de verste zwarte gaten door met de LOFAR radiotelescoop in Drenthe.

Ook theoretisch natuurkundige Erik Verlinde (UvA) wil een deel van het geld spenderen aan het verduidelijken van zijn ideeën aan een breder publiek. "Toen ik zelf op de middelbare school zat, vond ik het vak natuurkunde helemaal niet zo interessant. Totdat ik een film zag over het werk van Stephen Hawking en Gerard 't Hooft. Daarna wilde ik natuurkundige worden. Ik wil nu aan middelbare scholieren duidelijk maken dat de belangrijkste ontdekkingen in de natuurkunde niet decennia of zelfs eeuwen geleden gedaan zijn, maar dat er nog steeds heel veel belangrijke boeiende vragen zijn en spannende ontwikkelingen plaatsvinden en zelfs nieuwe wetenschappelijke revoluties die vergelijkbaar zijn met de kwantummechanica en relativiteitstheorie." Onlangs culmineerde Verlindes werk in een verbluffend nieuw inzicht in de oorsprong van zwaartekracht. In de komende jaren hoopt hij samen met ervaren onderzoekers grote stappen te zetten.

NWO