Planetoïde 2007 TU24 scheert langs de aarde

Planetoïde 2007 TU24 is op dinsdag 29 januari vlak langs de aarde gescheerd. Er was geen enkel gevaar want de minimale afstand bedroeg zo'n 537.000 kilometer zijn. Dat is 1,4 keer de afstand van de aarde tot de maan. Met een amateurtelescoop was deze brok steen met een diameter van ongeveer 250 meter een aantal nachten zichtbaar. In kosmische termen heeft de kleine planeet de aarde op een haar na gemist.

Het gebeurt niet zo vaak dat een planetoïde zo dicht bij de aarde komt. De meeste blijven op een afstand van honderden miljoenen kilometers. Statistisch gezien komt een object met de grootte van 2007 TU24 gemiddeld eens in de vijf jaar op zo'n korte afstand van de aarde.

Wetenschappers van NASA's Jet Propulsion Laboratory in Californië (VS) hebben de eerste radarbeelden van het hemellichaampje gemaakt, die tonen dat 2007 TU24 asymmetrisch van vorm is en een diameter heeft van zo'n 250 meter.

Meer info