Oorkonde Hella Haasse voor planetoïde

Hella Haasse ontvangt de IAU-oorkonde (foto: Carl Koppeschaar) Hella Haasse ontvangt de IAU-oorkonde (foto: Carl Koppeschaar)
De schrijfster Hella Haasse (89) is officieel naamgeefster geworden van planetoïde 10250. Uit handen van de secretaris-generaal van de Internationale Astronomische Unie, dr. Karel A. van der Hucht, ontving zij de oorkonde. Bij de plechtigheid op het sterrenkundig instituut Anton Pannekoek (Universiteit van Amsterdam) was ook de ontdekster van planetoïde Hellahaasse, dr. Ingrid van Houten-Groeneveld (85).

De Leidse sterrenkundige Van Houten ontdekte planetoïde Hellahaasse, die zich bevindt in de planetoïdengordel tussen Mars en Jupiter, op 25 maart 1971. Samen met haar echtgenoot, en vaak met Tom Gehrels, vond zij in de jaren ’50, ’60 en ’70 meer dan 4000 van dergelijke hemellichamen. Geen enkele andere astronoom heeft zoveel planetoïden met eigen ogen ontdekt. Tegenwoordig worden nieuwe planetoïden voornamelijk ontdekt met geautomatiseerde telescopen.

In totaal zijn er nu zo'n 160.000 planetoïden genummerd. Slechts een klein deel (zo’n 14.000) heeft een naam. Er zijn 240 planetoïden die met Nederlanders of Nederland te maken hebben, waaronder nu dus de 10250 Hellahaasse. De ontdekker mag een persoon voor de vernoeming voordragen aan een commissie van de Internationale Astronomisch Unie, die de uiteindelijke beslissing neemt.

Meer over planetoïde Hellahaasse op Astronet