Foto-impressie Gala van de Sterrenkunde 17 december 2019

Ter ere van het 100-jarig bestaan van de Internationale Astronomische Unie (IAU) en de twintigste verjaardag van de Nationale Onderzoeksschool Voor Astronomie (NOVA) als top-onderzoeksschool vond op 17 december 2019 het Gala van de Sterrenkunde plaats.

Credit voor alle foto's: Bob Bronshoff/New Scientist

Gepresenteerd door New Scientist Nederland hoofdredacteur Jim Jansen en IAU-directeur Professor Ewine van Dishoeck werd het publiek getrakteerd op een stukje geschiedenis en een overzicht van de huidige staat van de Nederlandse sterrenkunde. Eregast tijdens deze avond was koning Willem-Alexander.

In het programma was ruimte voor muziek en zelfs een quiz, maar hoofdzaak was toch de wetenschappelijke invulling door top-astronomen waaronder ook een delegatie van het Anton Pannekoek Instituut. Professor Sera Markoff benadrukte in de paneldiscussie over outreach hoe belangrijk het is om een zo divers mogelijk publiek aan te spreken, Dr. Samaya Nissanke gaf een overzicht van het nieuw ontstane veld van multimessenger-astronomie, Emeritus Professor Ed van den Heuvel blikte samen met Professor Tim de Zeeuw (Universiteit Leiden) terug op de geschiedenis van NOVA, en Dr. Joeri van Leeuwen (ASTRON/UvA) nam deel aan een astronomisch Rad van Fortuin-interview.

Het uitverkochte evemenent was voor een volle zaal met zowel liefhebbers als professionals een schitterende astronomische afsluiter van het jaar.

Film

Foto's

Klik op de foto's voor grotere versies.
Credit voor alle foto's: Bob Bronshoff/New Scientist