Europese ruimtetelescoop Euclid succesvol gelanceerd vanuit Florida

De Europese ruimtetelescoop Euclid is eind van de middag Europese tijd gelanceerd vanaf Cape Canaveral, Florida (VS) op een Falcon 9-raket van SpaceX. Het Europese ruimteagentschap ESA heeft bevestigd dat de lancering goed is verlopen. Euclid is nu op weg naar het tweede Lagrangepunt van het aarde-zon systeem (L2), waar hij binnen een maand zal aankomen.

Europese ruimtetelescoop Euclid succesvol gelanceerd vanuit Florida

Euclid gaat een 3D-kaart maken van een derde van de hemel, waardoor wetenschappers de laatste 10 miljard jaar van de evolutie van het heelal kunnen bestuderen en de aard van donkere materie en donkere energie kunnen onderzoeken.

Zodra de ruimtetelescoop de 1,5 miljoen kilometer naar L2 heeft afgelegd, zal hij in een baan rond dit punt worden gemanoeuvreerd. De instrumenten worden ingeschakeld, de telescoop scherp gesteld en de instrumenten getest. Na een kalibratiefase van twee maanden begint Euclid aan zijn 6-jarige wetenschappelijke missie.

‘De succesvolle lancering van Euclid markeert het begin van een nieuwe wetenschappelijke onderneming, een missie die ons moet helpen een van de meest dwingende vragen van de moderne wetenschap te beantwoorden,’ zegt ESA-directeur-generaal Josef Aschbacher.

Vanuit Cape Canaveral laten de astronomen Henk Hoekstra en Koen Kuijken (beiden Sterrewacht Leiden) weten: ‘We zijn blij en opgelucht dat de lancering vlekkeloos is verlopen. Na 15 jaar van technische ontwikkeling en wetenschappelijke voorbereiding gaan we straks echt op jacht naar de ware aard van donkere energie en donkere materie.’

Edwin Valentijn (Kapteyn-instituut Groningen) voegt daaraan toe: ‘Zodra Euclid klaar is voor de waarnemingen, gaan wij de enorme hoeveelheid gegevens die de telescoop gaat genereren verwerken en geschikt maken voor analyse door de astronomen.’

Euclid is een ESA-missie met grote bijdragen van de industrie en het Euclid-consortium, een organisatie die meer dan 2700 wetenschappers van 300 instituten in 17 verschillende landen in Europa, de VS, Canada en Japan samenbrengt. Het consortium is verantwoordelijk voor het ontwerpen en bouwen van de NISP- en VIS-instrumenten, voor het verzamelen van alle aanvullende gegevens op de grond, voor het ontwikkelen van de onderzoeksstrategie en de gegevensverwerking om alle gekalibreerde beelden en catalogi te produceren, en voor de wetenschappelijke exploitatie van de gegevens.

​​​​​​​Nederlandse bijdragen aan Euclid