Nog meer tips en ideeën om thuis sterrenkunde te doen

Proefjes, knutsels en experimenten van museum Sonneborgh (Nederlands)

Op Sonnenborgh leer je van de sterren. Je kunt met je ouders of school naar de sterrenwacht. Of we komen met het planetarium naar school toe. Nu Sonnenborgh en de scholen gesloten zijn vanwege de coronacrisis, geven we graag tips voor educatieve proefjes en experimenten die je gemakkelijk thuis zelf kunt doen.

Dagelijks nieuwe kijktips van museum Sonneborgh (Nederlands)

Op Sonnenborgh kun je naar de sterren kijken. Nu Sonnenborgh als gevolg van de corona-uitbraak tijdelijk gesloten is, geven we graag tips om sterren te kijken vanuit huis.

Informatie over radioastronomie en radiotelescopen (Nederlands)

Met onze ogen zien we zichtbaar licht, maar wist je dat radiostraling ook een soort licht is? Lees er alles over in deze lesbrief van ASTRON.

Thuis in de ruimte (Nederlands)

Lesmateriaal van Space Awareness (Engels)

De activiteiten zijn geselecteerd op basis van de populairste onderwerpen over de ruimte in de schoolcurricula en beoordeeld en getest door een educator en een wetenschapper.

Space EU-lesmateriaal en andere bronnen voor gezinnen (Engels)

Verzamelpagina van allerlei lessen en sterrenkundige activiteiten die in gezinsverband kunnen worden gedaan.

Earth Ball-activiteitenboekje van Universe Awareness (Engels)

Lees en leer alles over onze aarde, de seizoenen en de andere planeten in het zonnestelsel.

Space Scoop: Sterrenkundenieuws voor kinderen (diverse talen)

Space Scoops zijn sterrenkundige nieuwtjes die speciaal voor kinderen  van acht jaar en ouder herschreven zijn. De Space Scoop is in diverse talen beschikbaar.

Mission Space Explorer: zelf wetenschap doen voor kinderen (Engels)

Download en print dit boekje met links naar allerlei apps en projecten waarmee je als 'onderzoeker' echte wetenschappers kunt helpen.

Radio Galaxy Zoo: LOFAR (Engels)

Help astronomen superzware zwarte gaten en stervormingsbieden te lokaliseren en identificeren!

Verken de ruimte vanuit je huis! Lessen, activiteiten en informatie over de fascinerende wereld van de ruimtevaart. Voor álle kinderen, ouders en leerkrachten van Nederland.