VLA

27 Amerikaanse radiotelescopen in een Y-vorm in de staat New Mexico.

VLA

De Very Large Array (VLA) is een van 's werelds grootste astronomische radiotelescopen. De VLA bestaat uit 27 antennes in een Y-vormige configuratie op de vlakten van San Agustin, op een hoogte van 2124 meter circa 80 kilometer ten westen van Socorro, New Mexico. Elke antenne heeft een diameter van 25 meter. De gegevens van de antennes worden elektronisch gecombineerd zodat elke antenne een resolutie van 36 km heeft, met de gevoeligheid van een schotel met een doorsnede van 130 meter. De VLA is onderdeel van het National Radio Astronomy Observatory (NRAO) en werd in 1980 officieel ingewijd.

Interferometer

De VLA is een interferometer: men gebruikt meerdere telescopen om een veel grotere telescoop na te bootsen. De VLA wordt voornamelijk gebruikt door astronomen maar ook een enkele keer voor ander wetenschappelijk onderzoek zoals atmosferische of weerstudies en satelliet-tracking.

Configuraties

Er zijn vier configuraties van de array mogelijk:
A array – de antennes staan op 36 km, dat is maximale afstand van elkaar.
B array – de antennes staan op 10 km afstand van elkaar.
C array – de antennes staan op 3,6 km afstand van elkaar.
D array – de antennes staan op 1 km afstand van elkaar.
De telescopen worden om de vier maanden in een andere configuratie gezet. Het transport gaat over een treinspoor dat op een bepaald punt de beroemde Route 66 kruist. De antennes van de VLA worden verplaatst door een speciaal ontworpen locomotief ‘Heins Trein’, die genoemd is naar de bedenker en ontwerper van het concept, dr. Hein Hvatum.

Onderzoek

Met de VLA kunnen wetenschappers een keur aan astronomische objecten onderzoeken waaronder quasars, pulsars, overblijfselen van supernova’s, gamflitsen, ons zonnestelsel, zwarte gaten, een groot deel van de Melkweg en andere delen van het heelal. In 1989 werd de VLA ook gebruikt om met de Voyager 2 te communiceren toen hij langs Neptunus vloog.

EVLA

De VLA is inmiddels uitgegroeid tot de Expanded Very Large Array (EVLA): dankzij de installatie van nieuwe hardware heeft het instrument een sterk verbeterde gevoeligheid, frequentiebereik en resolutie gekregen.

Locatie

De VLA is een geliefde locatie van filmproducenten. Verschillende scènes van speelfilms zijn hier opgenomen. De VLA is te zien in films als 2010, Contact, Armageddon, Independent Day en Terminator Salvation. Ook is het observatorium een populaire locatie voor videoclips en coverfoto’s van muziekalbums.

VLA-website