SKA

Toekomstige, enorme, internationale radiotelescoop met antennes in Zuid-Afrika en Australië.

SKA

De Square Kilometre Array (SKA) zal op twee locaties worden gebouwd: Zuid-Afrika en Australië/Nieuw-Zeeland. SKA is de opvolger van LOFAR, de radiotelescoop die in Noordoost-Nederland staat.

Grootste radiotelescoop

De Square Kilometre Array (SKA) wordt de grootste radiotelescoop ter wereld en de opvolger van de radiotelescoop LOFAR. SKA wordt 50 keer gevoeliger en 10.000 keer sneller dan de beste huidige telescopen. Met SKA, die uit duizenden afzonderlijke, gekoppelde  antennes zal bestaan, kunnen straks de meest fundamentele vragen over ons heelal worden beantwoord. Technologische ontwikkelingen op het gebied van antennes, datatransport, software en rekenkracht maken door SKA een grote sprong voorwaarts. De radioantennes met schotels van 15 meter doorsnede zullen worden opgesteld in een spiraalvorm met vijf armen die uit elkaar gezet kunnen worden. De antennes staan op zijn verst ongeveer 3000 kilometer van het centrum van de array. Drie soorten antennes met een variatie in bereik van 70 Mhz tot 10 GHz zullen continu data verzamelen. Door de data van alle antennes te combineren ontstaat een virtuele telescoop met een diameter van een vierkante kilometer.

Wetenschap

De SKA zal astronomen inzichten gaan brengen in het ontstaan en de formatie van de eerste sterren en sterrenstelsels kort na de oerknal, de rol van kosmisch magnetisme, de aard van de zwaartekracht en de mogelijkheid van leven op andere planeten.

Locatie

SKA wordt gebouwd in Zuid-Afrika en Australië/Nieuw-Zeeland. In Zuid-Afrika waaiert de array van schotel-ontvangers vanuit de Karoo-woestijn in Zuid-Afrika uit over acht landen. Een kleinere array wordt gebouwd op het Murchison Radio-astronomy Observatory in West-Australië.

Organisatie

Het SKA project wordt ontwikkeld door een internationale samenwerking van 67 organisaties in 20 verschillende landen, waaronder Nederland. Naar verwachting gaat de SKA in 2020 de eerste wetenschappelijke onderzoeken opleveren. In Nederland speelt NWO samen met ASTRON een belangrijke rol in het project. In 2016 zal begonnen worden met de bouw van de telescoop, die in 2025 helemaal gerealiseerd moet zijn. De totale kosten worden geraamd op 1,5 miljard euro.

SKA-website (Engels)