CTA: Cherenkov Telescope Array

Toekomstige telescopen die gammastraling opvangen.

De Cherenkov Telescope Array zal uit drie verschillende soorten telescopen bestaan: small, medium en large. Deze artistieke weergave heeft twee soorten medium-telescopen. (c) Gabriel Pérez Diaz, IAC

De Cherenkov Telescope Array (CTA) is een serie telescopen die gammastralen met zeer hoge energie gaan opvangen. Gammastraling wordt veroorzaakt door extreme objecten zoals superzware zwarte gaten en supernovae.

Er komt een serie telescopen op het zuidelijk halfrond in Chili en een serie telescopen op het noordelijk halfrond op het Spaanse eiland La Palma. De bedoeling is dat de eerste steen gelegd wordt in 2022. Het geheel zou klaar moeten zijn in 2027.

Lees verder na de afbeelding.Photoshop van CTA-telescopen op La PalmaDeze gefotoshopte foto toont hoe de serie telescopen van de Cherenkov Telescope Array er op het Spaanse eiland La Palma uit gaat zien. (c) Gabriel Pérez Diaz, IAC

De Nederlander Jacco Vink (Universiteit van Amsterdam) leidt een NWO-project dat speciale camera's ontwikkelt voor de zuidelijke serie telescopen. NOVA, de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie, verzorgt de productie van de detectoren van deze camera's.

Bron: ESO-telescopenpagina (Engels), CTA-website (Engels), ESO-nieuwsbericht over de bouw (Nederlands), Wikipedia (Engels)

Impressie van de CTA-telescopen op La Palma.