ATHENA

Toekomstige Europese ruimtetelescoop voor onderzoek naar zwarte gaten en grote structuren.

ATHENA

In maart 2011 wees de Europese ruimtevaartorganisatie ESA een nieuw team aan voor een studie naar de ontwikkeling van een nieuw röntgen-ruimteobservatorium. Het project komt voort uit IXO , een samensmelting van ESA’s XUES missie en NASA’s constellation-X missie, maar omdat de NASA zich terugtrok en de ESA alleen doorging, werd de missie omgedoopt tot ATHENA (Advanced Telescope for High ENergy Astrophysics). In de naam van de nieuwe missie zit ook een grapje dat verwijst naar de geschiedenis van het project: in de Griekse mythologie wordt verteld dat de godin Athena volwassen en in volle wapenrusting uit het hoofd van haar vader Zeus werd geboren.

Wetenschappelijke doelen

Met dit nieuwe ruimteobservatorium willen astronomen het volgende gaan doen:

* De extreme omstandigheden rond superzware zwarte gaten onderzoeken en bepalen hoeveel vermogen die leveren aan de totale hoeveelheid energie in het universum.

* De grote-schaalstructuur van het universum in kaart brengen en ontdekken wat de fysieke toestand en kosmische evolutie is van het hete gas.

* Het belang van, en het fysische mechanisme achter kosmische feedback bepalen. Dat is het proces dat zwarte gaten en kosmische structuren verbindt.

* Met ATHENA kunnen verder vele van de bestaande astrofysische onderwerpen onderzocht worden.

Missie

De ATHENA-missie is gebaseerd op de ultralichtgewicht Silicon Pore Optics (SPO)-technologie, ontwikkeld door ESA. De brandpuntsafstand van elke telescoop is ongeveer 11,5 meter. Ook voorziet het basisconcept in twee focal plane instrumenten, een X-ray spectrometer calorimeter (XMS) en een Wide Field Imager (WFI). ATHENA zal in een baan om de aarde worden gebracht op het tweede Lagrangepunt (L2).

ATHENA-website van ESA (Engels)