AMT: Africa Millimetre Telescope

Nederlands-Namibische radiotelescoop met opgeknapte schotel.

De Africa Millimetre Telescope op zijn oude plek in Chili. (c) B. Wilmart/ESO

De Africa Millimetre Telescope (AMT) is een toekomstige Nederlands-Namibische radiotelescoop die rond 2025 vanaf de Gamsberg zijn eerste straling moet opvangen. De radiotelescoop krijgt een schotel van 15 meter doorsnee en richt zich op millimetergolflengten. Het is de enige in zijn soort in Afrika.

Mix van nationaliteiten

Vanuit Nederland wordt de totstandkoming van de telescoop geleid door de Afdeling Sterrenkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen. Vanuit Namibië is de University of Namibia de belangrijkste speler. De schotel van de telescoop deed eerder dienst in Chili bij een Zweeds-Europese telescoop. De schotel wordt opgeknapt door het Frans-Duits-Spaanse radioastronomie-instituut IRAM.

Tekst gaat verder na de afbeelding.

De Africa Millimetre Telescope, hier op archiefbeelden uit Chili. (c) ESO/C. MadsenArchiefbeeld van de Africa Millimetre Telescope in Chili. (c) ESO/C. Madsen

Drie doelen: EHT, Afrika, impact

De telescoop vervult drie doelen. Als eerste vormt het de ontbrekende schakel in het netwerk van telescopen over de hele wereld dat bekend staat als de Event Horizon Telescope (EHT). Met deze telescopen werd de eerste foto van een zwart gat gemaakt. Ten tweede kunnen Afrikaanse astronomen de telescoop gebruiken voor hun eigen wetenschappelijke projecten. De verwachting is dat 80% van de waarneemtijd voor dit doel gebruikt kan worden. Ten derde heeft het project ook een sociaal en economisch doel. Er is een onderwijs- en voorlichtingsprogramma en de innovatie wordt gestimuleerd met spin-offs.

Bron: Africa Millimetre Telescope (Radboud Universiteit)

De Africa Millimetre Telescope zal op de Gamsberg verrijzen.