NWO-instituten

NOVA werkt nauw samen met de NWO-instituten SRON en ASTRON.

SRON
SRON Netherlands Institute for Space Research, is het Nederlandse expertise-instituut voor onderzoek vanuit de ruimte. Door middel van grensverleggend onderzoek wil SRON de kennis van de astrofysica, de aarde en (exo)planeten vergroten en ook uitdragen.

Naast astrofysisch-, aardgericht- en (exo)planeetonderzoek, ontwikkelt SRON nieuwe technologieën voor satellietinstrumenten, zoals gevoelige sensoren voor röntgen- en infraroodstraling. SRON-technologie heeft ook maatschappelijke toepassingen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg en bij het bewaken van voedselkwaliteit.

SRON ontwikkelt onder andere spectrometers met een grote gevoeligheid in een bepaald golflengtegebied, en uitlees- en regelelektronica voor internationale ruimtemissies. Door de ruimte-instrumenten van SRON kunnen we steeds dieper in het heelal kijken. Dat levert kennis op over de evolutie van het heelal, sterrenstelsels, sterren, planeten en zwarte gaten. Vanuit de ruimte kunnen ook de processen in de aardatmosfeer bekeken worden, zoals luchtverontreiniging en klimaatverandering.
Geschiedenis

In 1961 al werd een van de voorlopers van SRON opgericht: het Utrechts Laboratorium voor Ruimteonderzoek (LRO). Het huidige SRON ontstond in 1983. Vanaf 2005 draagt het instituut de huidige naam: SRON Netherlands Institute for Space Research.

ASTRON
ASTRON Netherlands Institute for Radio Astronomy is het Nederlandse onderzoeksinstituut dat ontdekkingen in de radiosterrenkunde mogelijk maakt. Daarvoor is niet alleen sterrenkundig onderzoek nodig, maar ook radiotelescopen van wereldklasse en doorlopende technologische innovaties. ASTRON beheert twee bekende observatoria in Nederland, die tot de beste radiotelescopen ter wereld behoren: de Westerbork Synthese Radio Telescoop en LOFAR, de Low Frequency Array.

Internationaal speelt ASTRON een belangrijke rol. Het instituut loopt voorop als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe instrumenten voor de astronomie. De technologie die daarvoor nodig is ontwikkelt ASTRON samen met het bedrijfsleven, waardoor ook innovatie op het gebied van telecommunicatie, beveiliging en gegevensverwerking tot stand komt. Ook het draadloos internet heeft zijn oorsprong in het radioastronomisch onderzoek van ASTRON.

Op 23 april 1949 werd de Stichting Radiostraling van Zon en Melkweg (SRZM) opgericht. Door SRZM werd de eerste radiotelescoop in Dwingeloo gebouwd en gebruikt. In de jaren zestig begon deze voorloper van ASTRON met de ontwikkeling van de Westerbork Synthese Radio Telescoop (WSRT). Eind jaren '80 kreeg ASTRON de huidige naam.