Nederlandse onderzoekers brengen verscholen superzwaar zwart gat aan het licht

Een internationaal team sterrenkundigen onder leiding van Violeta Gámez Rosas (Universiteit Leiden) heeft een superzwaar zwart gat waargenomen dat verscholen is in een ring van stof. Deze ontdekking past bij het idee dat de zogeheten actieve centra van sterrenstelsels veel meer op elkaar lijken dan uit waarnemingen blijkt, omdat de kijkhoek vanaf aarde voor vertekeningen zorgt. Het onderzoek werd gedaan met het mede in Nederland ontwikkelde MATISSE-instrument dat het infrarode licht van vier Europese Very Large Telescopes in Chili combineert.

Het MATISSE-instrument toen het bij NOVA gebouwd werd en nog niet in Chili bij de VLT was geïnstalleerd. (c) NOVA

MATISSE is de afkorting van Multi-AperTure mid-Infrared SpectroScopic Experiment. MATISSE koppelt niet alleen het licht van de VLT, maar analyseert het ook. MATISSE is speciaal gemaakt voor infraroodlicht met golfengten tussen 3 micrometer en 13 micrometer. Infraroodlicht ontstaat ook als iets warmte afgeeft. Daarom wordt MATISSE gekoeld tot min 241 graden Celsius, zodat het instrument de metingen niet stoort.

De Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) heeft alle lenzen en spiegels in het gekoelde deel van MATISSE gebouwd samen met de Nederlandse industrie. Nederland had ervaring opgedaan tijdens het ontwikkelen van de voorloper MIDI, die geen vier, maar twee telescopen kon koppelen.

Het hart waar de bundels van de vier VLT-telescopen samenkomen, bestaat uit twee aluminium dozen van bijna een meter groot. Deze dozen zijn tot de nok toe gevuld met honderden optische componenten, tientallen sensoren en tientallen kleine motortjes. De meeste componenten werken tot op de nanometer precies of zelfs nauwkeuriger.

Wetenschappelijk artikel